اگر در بازار خودرو همه بازیگران از تولیدکننده و مصرفکننده تا سیاستگذار روی یک نکته اتفاق نظر داشته باشند این است که این بازار درست کار نمیکند. تولیدکنندهها به رغم انحصار گسترده و بیسابقه ضررده هستند، سیاستگذاران ناراضیاند و مرتبا سیاستها را تغییر میدهند و مصرفکنندگان هم متضرر اصلی ماجرا هستند، چون از خودروی با کیفیت با قیمت مناسب بینصیباند. پرسش این است که چرا چنین بازاری که بخش عمده تولید آن در دست دولت است و تحت کنترل شدید قیمتی توسط شورای رقابت قرار دارد به چنین وضعی دچار شده است؟ و چرا قیمت نهایی خودرو در بازار با قیمت تولید آن تفاوت زیادی دارد و چرا کنترل دستوری قیمت به نجات این بازار منجر نشده است؟ شورای رقابت از اواخر دهه ۸۰ شمسی با هدف رشد رقابتپذیری در بازارهای مختلف تشکیل شد ولی خیلی زود سکان تصمیماتش را به سمت دخالت در قیمتها تغییر داد. اما نتیجه این دخالت چه بوده است؟
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 48373
منبع: فردای اقتصاد
نظر شما